Australian Journal of French Studies

Petite histoire des réinventions et des récupérations de Montaigne au cours des siècles

Australian Journal of French Studies (2015), 52, (3), 229–242.

Montaigne’s work has always been ideologically diverted for the sake of various schools of thought. After his death in 1592, the emphasis was put on a political reading: Montaigne was even published in Geneva, on Protestant ground. Later he was considered not to be Christian enough and his work had to be transformed into that of a moralist. In the 18th century, the Essays were reduced to a compilation of disjointed moral sentences. During the 19th century, publication of Montaigne’s work soared: Montaigne gained an unexpected visibility and was paradoxically seen as a moralist. This heavily Christian interpretation of his work was succeeded in the 20th century by a secular reading emphasising the idea of the man Montaigne at home surrounded by his books. Today in the 21st century, Montaigne’s attraction lies in his hypersubjectivity in an increasingly objectified and globalized world.

Montaigne a toujours fait l’objet de récupérations idéologiques au service d’écoles et courants de pensée. Il a sans cesse été réinventé. Après sa mort en 1592, la question se posa d’une lecture politique des Essais. Montaigne fut même publié à Genève, en terre huguenote. Plus tard, il fut considéré insuffisamment chrétien et on s’efforça de le transformer en “Montaigne moralisé”. Au XVIIIe siècle, les Essais furent souvent réduits à une compilation de sentences morales détachées les unes des autres. Le XIXe siècle connut pour sa part un véritable essor éditorial des oeuvres de Montaigne. L’auteur acquit alors une visibilité sans précédent et, de façon paradoxale, fut peu à peu transformé en moraliste. Cette réappropriation au sein de la morale chrétienne fit ensuite place, au XXe siècle, à un travail de sécularisation de son œuvre. On mit l’accent sur la singularité d’un Montaigne casanier et entouré de ses livres. Ce qui plaît en ce début du XXIe siècle, c’est son hypersubjectivité face à un monde de plus en plus objectivé et globalisé.

DESAN, PHILIPPE