La Littérature française respiretelle si mal?

Revisitant le Flurkistan avec Camille de Toledo

Francosphères (2013), 2, (2), 163–176.

Tracing the metaphor of suffocation from Proust, through Gracq, to the contemporary literary scene, this article explores how this accusation addressed by practitioners of French literature to the very milieu that sustains them, feeds on an attachment to a naturalist tradition. It re-situates two emblematic expressions of this call for a ‘nouveau soufflé’, the first a lecture given by Julien Gracq at the École normale supérieure in 1960, and the second the ‘littérature-monde’ manifesto led by Michel Le Bris and Jean Rouaud and published in Le Monde in 2007, back in their contexts of production, before reading the critique offered of the latter by Camille de Toledo in his Visiter le Flurkistan (Presses universitaires de France, 2008) in order to draw out what assumptions are loitering in the background of these ‘trailblazing’ interventions.

De la métaphore de l'asphyxie chez Proust, en passant par Gracq et jusqu'à la scène littéraire contemporaine, cet article interroge le sentiment de manquer d'air qui semble singulièrement tenace dans les Lettres françaises. Il resitue deux expressions emblématiques d'un appel pour un ‘nouveau souffle’. La première, une conférence donnée par Julien Gracq à l'École normale supérieure en 1960 et la seconde, le manifeste ‘Pour une littérature-monde’ mené par Michel Le Bris et Jean Rouaud et publié dans Le Monde en 2007, avant de relire ce dernier à la lumière du livre de Camille de Toledo Visiter le Flurkistan (Presses universitaires de France, 2008).

La Littérature française respiretelle si mal?

Revisitant le Flurkistan avec Camille de Toledo

Rabaté, Dominique