Contemporary French Civilization

Promoting punk: the cultural politics of music journalism in France, 1972–1978

Contemporary French Civilization (2011), 36, (1-2), 65–80.

This article assesses the relationship between music and media in France through a focus on music journalism and promotion. It considers the activities of individuals who were vital to the promotion of punk during the middle 1970s. By presenting punk as a radically new culture able to renew the rock music scene in France, these promoters confronted central aspects of the relationship between music and media. Their shaping of debates on the origins of punk clarifies the role of media in disseminating international musical forms in the French setting. Their embracing of punk as radically new sheds light on how established media outlets (Rock & Folk magazine, Libération newspaper) responded to phenomena that challenged cherished foundational principles. Finally, their close identification with the new allowed these promoters to advance their own interests, revealing the "rules of the game" that pertained in media outlets devoted to the coverage of music. Ultimately their activities established the paradigm of the participant observer as optimum for the music journalist, with important ramifications for the subsequent relationship between music and media in France.

Cet article considère le rapport entre musique et médias en France en prenant comme sujet d'analyse le journalisme et la promotion. Il étudie les actions de ceux qui se trouvaient au centre de la promotion du punk en France pendant les années 1970. En présentant le punk comme étant radicalement nouveau, avec la capacité de renouveler la scène rock en France, ces promoteurs interpellaient certains aspects fondamentaux des rapports entre musique et médias. La façon dont ces agents déterminaient les contours du débat sur les origines du punk éclaire le rôle des medias dans la dissémination en France de musiques aux origines internationales, et la manière dont ils ont charactérisé le punk comme genre nouveau nous aide à comprendre comment certaines institutions médiatiques établies (Rock & Folk, Libération) ont répondu à des développements qui faisaient défi à leurs principes fondateurs chéris. Enfin, la façon dont ils s'identifiaient au nouveau a permis à ces promoteurs d'avancer leurs propres intérêts, ce qui révèle les « règles du jeu » qui gouvernaient les institutions dans lesquelles ils travaillaient. En fin de compte, leurs actions ont proposé en optimum pour le journaliste de la musique le paradigme du participant-observateur, ce qui aurait d'importantes conséquences pour le rapport entre musique et médias en France.

Google Scholar

Rimbert, Pierre. Libération de Sartre à Rothschild. Paris: Liber/Raisons d'Agir, 2005. Print. Google Scholar

Rouzaud, Jean. Le Palace, Remember. Paris: Hoëbeke, 2005. Print. Google Scholar

Samuelson, François. Il Était une Fois Libération. Paris: Flammarion, 2007 [1979]. Print. Google Scholar