British Journal of Canadian Studies

Fictional representations of rural Québec in The Night Manager, Autour d’Éva and Sur la 132

British Journal of Canadian Studies (2021), 33, (2), 209–224.

In John le Carré’s The Night Manager (1993), the main character, Jonathan Pine, after fleeing Cairo and having resided in Zurich and Cornwall, retreats for several months to a remote mining community called Espérance, in the Abitibi region, north of Val d’Or, in the province of Québec. Pine, hiding under the alias of Jacques Beauregard, is hired as a cook at the Château Babette hotel. His stay in Abitibi covers the whole of Chapter 9. He will later pursue his mission in the Bahamas. Le Carré’s humoristic representation of regional Québec contrasts with his darker caricatures of Switzerland, and especially the Bahamas. It also contrasts with the dark portrayal of Québec’s rural regions in Québec novels Autour d’Éva (2016), by Louis Hamelin, and Sur la 132 (2012), by Gabriel Anctil.

Dans The Night Manager (1993) de John le Carré, le personnage principal, Jonathan Pine, après avoir fui Le Caire et avoir résidé à Zurich et en Cornouailles, se retire pendant plusieurs mois dans une communauté minière isolée appelée Espérance, dans la région de l’Abitibi, au nord de Val d’Or, dans la province de Québec. Pine, qui se cache sous le pseudonyme de Jacques Beauregard, est embauché comme cuisinier à l’hôtel Château Babette. Son séjour en Abitibi couvre l’ensemble du chapitre 9. Il poursuivra ensuite sa mission aux Bahamas. Le discours humoristique sur les régions du Québec contraste avec la manière caricaturale plus sombre avec laquelle la Suisse et les Bahamas sont représentés. Ce discours fait aussi contraste avec le portrait sombre de certaines régions du Québec qu’offrent les romans Québécois Autour d’Éva (2016) de Louis Hamelin et Sur la 132 (2012) de Gabriel Anctil.

References

Anctil, Gabriel, 2012, Sur la 132 (Montréal: Héliotrope). Google Scholar

Archibald, Samuel, 2011, Arvida (Montréal: Le Quartanier). Google Scholar

Arsenault, Mathieu, 2012, ‘Ruralité trash’, Liberté, 53:3, 39-41. Google Scholar